Hoe zit het met de kinderen?

Een mooi citaat uit de website Gewoon gesprek met God (de link brengt je naar het betreffende artikel):
"Als je kinderen vraagt om dingen uit het hoofd te leren, dan verlang je van hen dat ze het verleden her-scheppen; maar als je kinderen uitnodigt om concepten en ideeën te onderzoeken – bijvoorbeeld rechtvaardigheid, redelijkheid, tolerantie, gelijkheid en eerlijkheid – dan nodig je hen uit om een nieuwe toekomst te creëren, want hun ideeën kunnen immers van jouw ideeën verschillen."

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie quote, ik zou er aan toe willen voegen, "als je kinderen vraagt iets uit het hoofd te zetten, vraag je verkapt eigenlijk of ze er aan willen blijven denken..." het tweede deel van de quote vind ik briljant... vanaf welke leeftijd kun je dit eigenlijk met kinderen bespreken? Wij hebben een kleine van 4, lijkt me nog wat jong haha.
Groeten, Camille

Edith zei

Jong geleerd is oud gedaan ;-)
Even serieus, ik heb dit soort dingen al met mijn kinderen besproken vanaf dat ze klein waren, gewoon door het een deel van ons dagelijks leven te laten zijn. Mijn nieuwe kinderboek over positief denken is dan bijvoorbeeld een goede leidraad hierbij (http://www.palaysia.com/waterkristallen).

Juist als ze van jongsafaan leren dat dit soort 'spirituele' dingen eigenlijk heel normaal zijn wordt het niet iets geks of vreemds maar een deel van hun leven. En kleintjes zijn wijzer dan je denkt... ze kunnen het op hun eigen manier soms beter bevatten dan wij volwassenen... Groetjes terug, Edith

Anoniem zei

Wat een prachtige tekst, dank je wel voor de link!

Hmmm.. moet eerlijk bekennen dat ook ik mijn kinderen wel eens een halve dag voor de televisie laat zitten. Als ik nog even wat moet afmaken voor mijn werk of omdat ik gewoon even geen puf heb.

Maar goed, dat wordt weer gecompenseerd door de prachtige spirituele boeken die ik inmiddels besteld heb (lenette en felix, laat je wens uitkomen!, Zet je hart aan), hihihi.

Heb laatst een boek gelezen over Boeddhisme voor Moeders.. een zeer inspirerend boek die wederom het belang van bewust opvoeden benadrukt.

Ja ja.. ik weet het, maar soms valt het in de praktijk in het niet..

Met een liefdevolle en stralende groet,

Judith

Anoniem zei

Mooi!
Ik heb het stuk verder gelezen op de site. Ik ben een juf op een middelbare school en moeder van 2 knulletjes. Zelf kan ik mij heel goed vinden in deze gedachtengang (nou lees ik graag de boeken van Walsh.
Ik hoop in de toekomst nog altijd iets toe te kunnen voegen op school wat betreft spiritualiteit...

Groetjes, Els